Dersin Adı | Terminal Dönem Yaşlı Bakımı |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YB 210 | Bahar | 2 | 0 | 2 | 3 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Terminal dönemde bulunan yaşlı hastanın fiziksel ve ruhsal gereksinimlerinin karşılanması ve bakımının en iyi şekilde uygulanması için yapılması gerekenlerin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Palyatif bakımın tarihçesi anlatılarak Türkiye’deki palyatif bakım sistemine yer verilir.Terminal dönemde bulunan hastanın gereksinimlerini, bu dönemde görülen sendromları,yas sürecini ve bu süreçte aileye nasıl destek olunacağını kapsar. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtımı, amaç ve hedeflerin belirtilmesi. Terminal dönem ile ilgili kavramlar (Terminal dönem, hospis, palyatif v.b) | Dahili ve Cerrahi hastalıklarda Bakım (2011). Ed: Karadakovan A.ve Aslan Eti F., Nobel Kitabevi, 2.Baskı,Adana, 243-245s. /249-250s |
2 | Terminal dönem bakımının amacı, ölüm nedir, bulguları nelerdir? | http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/ Terminal%20D%C3%B6nem%20Ve%20Bak%C4%B1m%C4%B1.pdf Dahili ve Cerrahi hastalıklarda Bakım (2011). Ed: Karadakovan A.ve Aslan Eti F., Nobel Kitabevi, 2.Baskı,Adana, 244-245s. |
3 | Terminal dönemdeki hastada görülen fizyolojik değişiklikler ve yaşlının temel ve fizyolojik gereksinimleri | Dahili ve Cerrahi hastalıklarda Bakım (2011). Ed: Karadakovan A.ve Aslan Eti F., Nobel Kitabevi, 2.Baskı,Adana, 244-246s. http://www.onkder.org/pdf/pdf_TOD_790.pdf |
4 | Terminal dönem yaşlı hastanın psikolojik gereksinimleri | http://www.onkder.org/pdf/pdf_TOD_790.pdf Reed J.,Clarke C.,Macfarlane A. (2015). Yaşlı Bakım Hemşireliği, Çev.Ed.:Karadakovan A., Nobel Yayıncılık, Ankara,1.Basımdan Çeviri 177-188s. Dahili ve Cerrahi hastalıklarda Bakım (2011). Ed: Karadakovan A.ve Aslan Eti F., Nobel Kitabevi, 2.Baskı,Adana, 246-248s |
5 | Terminal dönem yaşlı hastanın sosyal gereksinimleri | http://www.onkder.org/pdf/pdf_TOD_790.pdf |
6 | Terminal dönemdeki hastada ağrı kontrolü | http://www.tihudum.org/tihud_content/uploads/assets/7.39.pdf |
7 | Terminal dönemdeki hastada ağrı kontrolü | http://www.tihudum.org/tihud_content/uploads/assets/7.39.pdf |
8 | Bilinç kontrolü ve koma değerlendirmesi | Sepit, D. (2005). Bilinç durumunun değerlendirilmesi ve Glasgow koma skalası, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2(1):12-16s |
9 | Ölümün haber verilmesi | http://www.istanbulsaglik.gov.tr/w/sb/egt/pdf/terminal_donem.pdf |
10 | Hastanın yakınlarının ölüme hazırlanması. Aileye psikolojik destek verilmesi | http://www.istanbulsaglik.gov.tr/w/sb/egt/pdf/terminal_donem.pdf Dahili ve Cerrahi hastalıklarda Bakım (2011). Ed: Karadakovan A.ve Aslan Eti F., Nobel Kitabevi, 2.Baskı,Adana, 247-249s. |
11 | Küçük Sınav | |
12 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
13 | Ölüm Sonrası Bakım | Terminal Dönem Ve Bakımı.pdf Dahili ve Cerrahi hastalıklarda Bakım (2011). Ed_ Karadakovan A.ve Aslan Eti F., Nobel Kitabevi, 2.Baskı,Adana, 248-249s_ |
14 | Vaka analizi | |
15 | Derslerin tekrarı | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Terminal%20D%C3%B6nem%20Ve%20Bak%C4%B1m%C4%B1.pdf Reed J.,Clarke C.,Macfarlane A. (2015). Yaşlı Bakım Hemşireliği, Çev.Ed.:Karadakovan A., Nobel Yayıncılık, Ankara,1.Basımdan Çeviri, 231s. http://www.igkh.gov.tr/yeni/userfiles/files/47POSTMORTEMBAKIM.pdf http://www.onkder.org/pdf/pdf_TOD_790.pdf http://www.istanbulsaglik.gov.tr/w/sb/egt/pdf/terminal_donem.pdf Dahili ve Cerrahi hastalıklarda Bakım (2011). Ed: Karadakovan A.ve Aslan Eti F., Nobel Kitabevi, 2.Baskı,Adana, Sepit, D. (2005). Bilinç durumunun değerlendirilmesi ve Glasgow koma skalası, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2(1):12-16s. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Dersin hocası tarafından düzenlenecek notlar ve diğer kaynaklar |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 5 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 20 |
Portfolyo | ||
Ödev | 5 | 35 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 7 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 1 | 15 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 10 | |
Portfolyo | |||
Ödev | 5 | 3 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | 1 | 15 | |
Toplam | 87 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir | X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | ||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır. | X | ||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir | X | ||||
5 | Yaşlı, yaşlının ailesi ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır | X | ||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır | X | ||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir | X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | X | ||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür | X | ||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir | X | ||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |||||
12 | Yaşlıya fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel yönleriyle bütüncül yaklaşım sergiler | X | ||||
13 | Huzurevi işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest