DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Terminal Dönem Yaşlı Bakımı
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
YB 210
Bahar
2
0
2
3
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Ön Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Terminal dönemde bulunan yaşlı hastanın fiziksel ve ruhsal gereksinimlerinin karşılanması ve bakımının en iyi şekilde uygulanması için yapılması gerekenlerin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Terminal dönem ile ilgili kavramları (Terminal, hospis , palyatif v.b) tanımlayabilecektir,
  • Terminal dönemdeki yaşlının temel, fizyolojik, psikolojik, sosyal gereksinimlerini açıklayabilecektir
  • Ölüm bulgularını tanımlayabilecektir
  • Ölüm sonrası bakımı açıklayabilecektir
  • Bilinç değerlendirmesi yapabilecektir
  • Hasta yakınlarının yaşadığı problemleri tanımlayabilecektir
  • Terminal dönemdeki hasta ağrı yaşadığında yapılacak uygulamaları açıklayabilecektir.
Ders Tanımı Palyatif bakımın tarihçesi anlatılarak Türkiye’deki palyatif bakım sistemine yer verilir.Terminal dönemde bulunan hastanın gereksinimlerini, bu dönemde görülen sendromları,yas sürecini ve bu süreçte aileye nasıl destek olunacağını kapsar.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, amaç ve hedeflerin belirtilmesi. Terminal dönem ile ilgili kavramlar (Terminal dönem, hospis, palyatif v.b) Dahili ve Cerrahi hastalıklarda Bakım (2011). Ed: Karadakovan A.ve Aslan Eti F., Nobel Kitabevi, 2.Baskı,Adana, 243-245s. /249-250s
2 Terminal dönem bakımının amacı, ölüm nedir, bulguları nelerdir? http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/ Terminal%20D%C3%B6nem%20Ve%20Bak%C4%B1m%C4%B1.pdf Dahili ve Cerrahi hastalıklarda Bakım (2011). Ed: Karadakovan A.ve Aslan Eti F., Nobel Kitabevi, 2.Baskı,Adana, 244-245s.
3 Terminal dönemdeki hastada görülen fizyolojik değişiklikler ve yaşlının temel ve fizyolojik gereksinimleri Dahili ve Cerrahi hastalıklarda Bakım (2011). Ed: Karadakovan A.ve Aslan Eti F., Nobel Kitabevi, 2.Baskı,Adana, 244-246s. http://www.onkder.org/pdf/pdf_TOD_790.pdf
4 Terminal dönem yaşlı hastanın psikolojik gereksinimleri http://www.onkder.org/pdf/pdf_TOD_790.pdf Reed J.,Clarke C.,Macfarlane A. (2015). Yaşlı Bakım Hemşireliği, Çev.Ed.:Karadakovan A., Nobel Yayıncılık, Ankara,1.Basımdan Çeviri 177-188s. Dahili ve Cerrahi hastalıklarda Bakım (2011). Ed: Karadakovan A.ve Aslan Eti F., Nobel Kitabevi, 2.Baskı,Adana, 246-248s
5 Terminal dönem yaşlı hastanın sosyal gereksinimleri http://www.onkder.org/pdf/pdf_TOD_790.pdf
6 Terminal dönemdeki hastada ağrı kontrolü http://www.tihudum.org/tihud_content/uploads/assets/7.39.pdf
7 Terminal dönemdeki hastada ağrı kontrolü http://www.tihudum.org/tihud_content/uploads/assets/7.39.pdf
8 Bilinç kontrolü ve koma değerlendirmesi Sepit, D. (2005). Bilinç durumunun değerlendirilmesi ve Glasgow koma skalası, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2(1):12-16s
9 Ölümün haber verilmesi http://www.istanbulsaglik.gov.tr/w/sb/egt/pdf/terminal_donem.pdf
10 Hastanın yakınlarının ölüme hazırlanması. Aileye psikolojik destek verilmesi http://www.istanbulsaglik.gov.tr/w/sb/egt/pdf/terminal_donem.pdf Dahili ve Cerrahi hastalıklarda Bakım (2011). Ed: Karadakovan A.ve Aslan Eti F., Nobel Kitabevi, 2.Baskı,Adana, 247-249s.
11 Küçük Sınav
12 Dönemin gözden geçirilmesi  
13 Ölüm Sonrası Bakım Terminal Dönem Ve Bakımı.pdf Dahili ve Cerrahi hastalıklarda Bakım (2011). Ed_ Karadakovan A.ve Aslan Eti F., Nobel Kitabevi, 2.Baskı,Adana, 248-249s_
14 Vaka analizi
15 Derslerin tekrarı
16 Final Sınavı
Ders Kitabı http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Terminal%20D%C3%B6nem%20Ve%20Bak%C4%B1m%C4%B1.pdf Reed J.,Clarke C.,Macfarlane A. (2015). Yaşlı Bakım Hemşireliği, Çev.Ed.:Karadakovan A., Nobel Yayıncılık, Ankara,1.Basımdan Çeviri, 231s. http://www.igkh.gov.tr/yeni/userfiles/files/47POSTMORTEMBAKIM.pdf http://www.onkder.org/pdf/pdf_TOD_790.pdf http://www.istanbulsaglik.gov.tr/w/sb/egt/pdf/terminal_donem.pdf Dahili ve Cerrahi hastalıklarda Bakım (2011). Ed: Karadakovan A.ve Aslan Eti F., Nobel Kitabevi, 2.Baskı,Adana, Sepit, D. (2005). Bilinç durumunun değerlendirilmesi ve Glasgow koma skalası, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2(1):12-16s.
Önerilen Okumalar/Materyaller Dersin hocası tarafından düzenlenecek notlar ve diğer kaynaklar

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
5
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
20
Portfolyo
Ödev
5
35
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
7
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
1
15
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
10
Portfolyo
Ödev
5
3
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
Final Sınavı
1
15
    Toplam
87

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir

X
2

Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

X
3

Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır.

X
4

Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir

X
5

Yaşlı, yaşlının ailesi ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır

X
6

Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır

X
7

Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir

X
8

Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler

X
9

Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür

X
10

İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir

X
11

İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar

12

Yaşlıya fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel yönleriyle bütüncül yaklaşım sergiler

X
13

Huzurevi işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest